**دکترا فینال مدرک تحصیلی است
درخصوص روند فزاینده متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا تب مدرک گرایی به عنوان یک پدیده تلخ اجتماعی از دیرباز بر افکار عمومی جامعه ما سایه افکنده است. این مسئله به عنوان یک آسیب مطرح است. مسئله دکترا و اخذ این مدرک برای جامعه ما یک تفاخر اجتماعی محسوب میشود.در واقع نگاه جامعه به کسی که عنوان دکترای را یدک میکشد متفاوت است. بسیاری از افراد جامعه ما ادامه تحصیل را نه به سبب کسب دانش واقعی بلکه برای به دست آوردن عنوان و لفظ دکترا پیش از اسم خودشان انتخاب کرده اند و این یک بیماری عمومی است.وی افزود: نکته عنوان موقعیت و پرستیژ اجتماعی برای کسانی است که عنوان دکترا را دارند. به هر حال از دید این افراد جایگاه و منزلت اجتماعی آنها با کسب عنوان دکترا افزایش مییابد. ضمن اینکه کلام و سخن افرادی که این عنوان را دارند در جامعه پذیرش و مقبولیت بیشتری نسبت به سایر افراد دارد. نکته بعدی هم این است که دکترا در جامعه ما فینال مدرک تحصیلی محسوب میشود و خیلیها دوست دارند که تحصیلاتشان را تا رسیدن به این فینال ادامه داده و مدرک دکترا را کسب کنند. مسئله دیگر درخصوص افزایش متقاضیان مقطع دکترا، موضوع استخدامها و اشتغال است. اکنون شرایط به گونه ای است که بسیاری از سازمانها و دستگاهها که تا پیش از مقطع فوق لیسانس و دکترا هر دو با هم جذب نیروی استخدامی داشتند حالا فقط از افراد دارنده مدرک دکترا نیروی کار جذب میکنند. به همین دلیل نوعی الزام و اجتماعی هم در بخشهایی به وجود آمده تا فرد برای دستیابی به شغل مربوط خود به دنبال گرفتن مدرک دکترا باشد.
**آمارها سخن میگویند
براساس آماری که توسط وزارت کار درباره تحولات بازار کار ایران ارائه شده، تب جویندگان کار دارای تحصیلات عالی به شاغلان هم رسیده و تنها در طول ۵ سال بر تعداد شاغلان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد تا دکترا و دکترای تخصصی بین ۱۴۷.۳ تا ۱۹۹.۵ درصد افزوده شد.از سوی دیگر، تا پایان سال ۹۲ مجموعا ۲ میلیون و ۶۷ هزار نفر بی سواد در بازار کار ایران فعالیت دارند که این مسئله نشان میدهد فضاهای شغلی فراوانی هستند که اتفاقا نیازمند تحصیلات نیست، البته ممکن است بخشی از گذشته مانده باشند و تا سالهای آینده از بازار کار بازنشسته شوند.
**نتیجه گیری
متاسفانه نظام آموزشی ما به گونهای است که از همان دوره دبستان، به جای آنکه روی پرورش ذهن خلاق دانش آموز و تشویق او به نوآوری کار شود مدام در گوش او و والدینش انواع و اقسام کلاسهای تقویتی و فوق برنامه تبلیغ میشود و همین دانشآموز وقتی به مقاطع بالاتر تحصیلی در مدرسه میرسد تمام فکر و ذکرش کنکور خواهد بود و این ماجرا وقتی که فرد وارد دانشگاه شده تشدید میشود و بعد از لیسانس، به دنبال فوق لیسانس و سپس دکترا خواهد بود. همان گونه که در گزارش اشاره شد مدرک گرایی آفتی جدی است که باید برای آن چاره اندیشی جدی شود.
